De online Brain Training is niet alleen functioneel voor bijvoorbeeld atleten maar ook voor leerlingen. Het Neurotracker programma is al meerdere malen gebruikt om positieve vooruitgangen te behalen binnen het klaslokaal. Dit met als doel vaardigheden die nodig zijn bij het leren te verbeteren. Hiertoe behoren het werkgeheugen, de verwerkingssnelheid en andere cognitieve functies.
Het meest voorkomende probleem waarmee leerlingen te maken hebben tijdens schooluren is het concentreren op die ene taak die volbracht moet worden. Dit probleem wordt versterkt wanneer meerdere omgevingsgeluiden en andere afleiding aanwezig zijn. Door te trainen met de Brain Masters X Neurotracker braintraining bouwen leerlingen hun vermogen om selectief hun aandacht te kunnen verdelen op. Dit is o.a. belangrijk voor mentale focus, zodat afleiding gemakkelijk te vermijden is.
HOE WERKT BREIN TRAINING?
NeuroTrackerX trekt direct de aandacht van leerlingen, doordat het onder de categorie gamification valt. Het lijkt op een spel en is vooral erg leuk om te doen! Maar het vereist natuurlijk ook intense focus en concentratie. De leerling wordt gevraagd om de opgelichte ballen te volgen. Deze ballen bewegen over het scherm in de 3D omgeving. Wanneer de ballen stoppen dient de leerling vervolgens de juiste ballen te identificeren. Deze bewegingen en constante afleiding, traint de leerling om zich te concentreren op wat belangrijk is. Dit terwijl hij de afleiding om hem heen verwerkt en negeert. De studenten ervaarden doorgaans zowel een verhoogde focus als een toename in de hoeveelheid tijd die ze in staat waren om hun focus vast te houden.
DISTRIBUTIEVE AANDACHT
Distributieve aandacht is het vermogen om je aandacht te verdelen over meerdere objecten tegelijk. Elk object wat de leerling volgt, wordt mentaal behandeld als een onafhankelijk proces. Ze moeten dus in staat zijn om van elk object afzonderlijk de bewegingen te volgen.
Door het trainen van je distributieve vermogen, ben je beter in staat om te multitasken en prioriteit te geven aan belangrijke focuspunten. Zowel in het dagelijks leven als in de klas komt het regelmatig voor dat een student te maken krijgt met meerdere prikkels en informatiestromen die tegelijk moeten worden verwerkt. Bijvoorbeeld luisteren naar de docent en tegelijkertijd aantekeningen maken, is voor veel leerlingen al een uitdaging. Ondanks dat hierbij het concentreren op één taak erg lastig is, wordt er toch van leerlingen verwacht dit uit te voeren. Door het trainen van distributieve focus kan een student beter meerdere informatiestromen tegelijk verwerken en zullen algehele prestaties enorm verbeteren.
SELECTIEVE AANDACHT
Trainen met NeurotrackerX is een goede manier om de selectieve aandacht van een student op te bouwen. Dit is van belang bij het wegfilteren van onbelangrijke prikkels en informatiestromen. Het herhaaldelijk trainen doormiddel van braintraining is als het naar de sportschool gaan, maar dan voor het brein. Je traint dan je brein net zoals je iedere andere spier in je lichaam traint. Het wordt steeds sterker, waardoor het steeds gemakkelijker wordt cruciale informatie te scheiden van de rest.
Wil je meer informatie over de rol van 3D-tracking van meerdere objecten bij het verbeteren van cognitieve functies? Bekijk dan hier dit wetenschappelijke artikel “ Enhancing Cognitive Function Using Percentual-Cognitive Training”. >>
DOCENTEN:
Deze vorm van cognitieve training is in te zetten voor het Nationaal Onderwijs programma (NPO) om leerachterstanden sneller in te kunnen halen. Ons aanbod valt in de NPO Menukaart onder programma “Digitale technologie”: Stuur ons een e-mail voor ons speciale scholenprogramma aanbod.
Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Stuur ons een e-mail via info@brainmasters.nl of een bericht via ons contactformulier.