BEWEGING EN ONS BREIN

Brain Masters Unsplash Beweging

Zowel voor onze lichamelijke gezondheid als onze hersenconditie is het van belang voldoende te bewegen. Beweging en ons brein staan nauw in contact met elkaar. Hierdoor raken namelijk onze hersenen goed doorbloed en krijgen ze de juiste hoeveelheid zuurstof en voedingsstoffen. Daarnaast zorgt het voor de aanmaak van nieuwe hersencellen en sterkere verbindingen tussen de hersencellen. Dus waar wacht je nog op!

VOLDOENDE BEWEGING

De norm voor voldoende beweging is minimaal 30 minuten per dag, zeven dagen per week, matig intensief te bewegen. Helaas wordt er door steeds minder mensen deze norm behaald. Tegenwoordig kun je al met minimale inspanning wonen, werken, jouw vrije tijd invullen en een mega sociaal leven lijden. Het beste is dan om aan een gewoonte die je al hebt, een nieuwe gewoonte als bewegen te koppelen. Dat maakt het makkelijker om het vol te houden.

 

HET EFFECT VAN BEWEGING OP ONZE HERSENEN

Je bent actief aan het sporten in de sportschool, loopt een rondje of bent aan het voetballen met de buurkinderen. Dit alles gaat voor de meeste van ons, zonder erbij na te denken. Toch zijn jouw hersenen volop aan het werk. Bij een beweging zijn namelijk driekwart van al jouw hersencellen betrokken. Om al deze bewegingen op de juiste manier uit te kunnen voeren, is het van belang dat alle hersengebieden nauw samenwerken. Deze hersengebieden sturen de signalen vervolgens door naar onze spieren en andere delen van het lichaam. Voor elke beweging is jouw lichaam dus volop aan het werk. Daarom is het ook van belang jouw lichaam en hersenen gezond en in beweging te houden. Daarnaast is voldoende rust en een goede nachtrust van belang om alles in balans te houden.

 

VOORDELEN VAN BEWEGEN

    • Een beter denkvermogen: Jouw prefrontale cortex en hippocampus zijn gevoelig voor de positieve effecten van bewegen en zijn dan ook essentieel voor een beter denkvermogen. Met meer beweging voor en tijdens je werk kun je al merken dat je effectiever werkt en helderder na kunt denken.
    • Minder stress en een goed humeur: Je kunt jouw stressniveau direct verlagen door te bewegen. Tijdens het bewegen komen er namelijk bepaalde stoffen vrij als serotonine (ook wel het gelukshormoon genoemd). Daarnaast zorgt het ervoor dat je afgeleid wordt van negatieve gedachten.
    • Beter slaapritme: Beter slapen door overdag meer te bewegen? Jazeker, je creëert namelijk een beter slaap-waakritme, doordat beweging de afgifte van melatonine beïnvloed.
    • Verhoogde weerstand: Je kunt de kans op beroertes, hart en vaatziekten, infecties en virussen verkleinen door meer in beweging te komen.

TIPS

  1. Download de Ommetje app en ga de wandel challenge aan met jouw vrienden of familie. Zo kun je gemakkelijk bijhouden hoeveel stappen je zelf hebt gezet. Tegelijkertijd wordt je door deze app erg competitief en krijg je nog meer motivatie om je stappendoel te behalen.
  1. Heb je een afspraak in de buurt? Ga wandelend of pak de fiets, i.p.v. met de auto. Zo kom je ongemerkt toch lekker in beweging.
  1. Het is wetenschappelijk bewezen dat belonen een manier is om jezelf meer motiveren. Tijdens het wandelen kun je jezelf bijvoorbeeld belonen met een lekkere (gezonde) snack na een bepaald aantal kilometers. Of bijvoorbeeld nieuwe wandelschoenen na 1 maand elke dag wandelen. Ook al is het iets kleins, je zorgt er in ieder geval voor dat je gemotiveerd blijft.
  1. Neem je camera mee (of gewoon je telefoon) en maak mooie foto’s van de landschappen die je tegenkomt. Ontdek hoe mooi Nederland is.

 

Opzoek naar leuke wandelroutes in Zuid-Holland? Lees dan snel hier verder >>

 

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Stuur ons een e-mail via info@brainmasters.nl of een bericht via ons contactformulier.