E-SPORT EN BRAIN TRAINING

Brain Masters Esports

Is er een effect op te merken door het gebruik van brain training bij e-sport? De afgelopen jaren heeft de neurowetenschap een grote belangstelling voor eSports gekregen. Het lijkt erop dat de hersenen van gamers bijzonder zijn. Daarom kan het begrijpen hoe dit werkt, antwoorden bieden bij de vooruitgang en het verbeteren van e-sport. In deze blog bekijken we een gloednieuw onderzoek naar eSports. Uitgevoerd door neurowetenschappers die NeuroTracker gebruikten bij zowel professionele als amateur gamers.

EXPERTISE

Uit vele eerdere onderzoeken is gebleken dat spelers van videogames op veel cognitieve domeinen beter presteren dan niet gamers. Waarbij er bij sommige spelers zelfs sprake is van een superbrein. Tot nu toe heeft onderzoek naar videogames echter spelers voornamelijk geclassificeerd op basis van het aantal uren dat zij gespeeld hebben. Dit in plaats van zich te focussen op de kennis van de videogames. Hoewel ze niet zoveel expertise hebben als professionele gamers, behalen amateur gamers ook een aanzienlijk aantal game-uren. Maar hoe weegt de game-ervaring af tegen expertise?

 

HET NEUROPSYCHOLOGISCHE PROFIEL VAN GAMERS

Gefinancierd door Canadese wetenschap subsidies, werkten 4 neurowetenschappers en e-sport experts van verschillende universiteiten samen. Hierbij namen de profs het tegen alledaagse gamers op tijdens een reeks neurologische tests en Neurotracker. Dit online brain trainingsprogramma werd gebruikt vanwege het unieke vermogen om de neuroplasticiteit te meten. In het artikel “The neuropsychological profile of professional action video game players” staat een nog uitgebreidere uitleg hierover.

 

DE TEST

De pro-gamersgroep bestond uit 14 professionele e-sporters van de game Overwatch. Er werden daarnaast ook 16 amateur gamers geselecteerd. Deze moesten ook gedurende de afgelopen 6 maanden tenminste tot 20 uur per week FPS-games hebben gespeeld. Vervolgens hebben zij een reeks testen gedaan om te zien of er feitelijke hersenfuncties verschilden tussen de groepen. De volgende cognitieve vaardigheden werden hierbij beoordeeld:

  • 15 NeuroTracker tests voor het meten van aandacht en functionele neuroplasticiteit.
  • WMS-III spatial span test voor het werkgeheugen
  • WAIS-IV visuele puzzeltest. Voor perceptueel redeneren (meet het opnemen en vasthouden van visuele informatie uit de omgeving en het ruimtelijk inzicht).
  • WAIS-IV coderingstest. Voor het meten van de verwerkingssnelheid.
  • WAIS-IV digit span test. Voor het auditief kortetermijngeheugen.
  • D-KEFS towers test. Voor uitvoerende functie en planning.
  • D-KEFS color words interference test. Voor uitvoerende functies, inhibitie en taakomschakeling.
  • Grooved Pegboard. Dit is een oog- handcoördinatietest voor motorische behendigheid.

 

DE UITKOMST

Één van de grootste verschillen tussen de professionals en amateurs werd gevonden in het visueel ruimtelijk geheugen. De profs hadden een groot prestatievoordeel en aanzienlijk hogere selectieve en aanhoudende aandachtspanne. Dit in combinatie met auditief werkgeheugen. Hieruit bleek dat deze groep e-sporters aspecten van wat ze zien en horen op een hoger niveau waar kunnen nemen en verwerken. Bij de andere testen waren de profs ook wel de uitblinkers. Echter was het verschil wel minder te zien in vergelijking met de amateurs. Ben jij benieuw wat brain training inhoud en of jij ook je game skills kunt verbeteren hiermee? Lees dan snel hier verder >>  

 

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Stuur ons een e-mail via info@brainmasters.nl of een bericht via ons contactformulier.