5 MANIEREN OM JE HERSENEN SCHERP TE HOUDEN

Brain Mastes hersenen gezond houden

De gezondheid van de hersenen wordt tegenwoordig een steeds belangrijker onderwerp. Nog niet veel mensen zijn zich bewust van hoeveel invloed hun dagelijkse gewoontes hebben op het brein. In dit artikel bespreken we vijf dingen die je kunt doen om je hersenen optimaal te laten presteren.

1. VOLDOENDE BEWEGING

Dat bewegen gezond is voor je lichaam, wist je waarschijnlijk al. Maar dat het ook voor de gezondheid van je hersenen een must is, zal wellicht nog minder bekend zijn. Beweging verhoogt je fitheid en vermindert de kans op veel ziektes. Elke dag minimaal een half uur (intensief) wandelen komt jouw algehele gezondheid al ten goede. Hierdoor neemt namelijk de activiteit van hersengebied de hippocampus toe. Dit gebied is onder andere belangrijk voor het onthouden en leren van nieuwe informatie. Het is dus niet nodig om elke dag hevig te gaan sporten. Wel is het goed om naast het wandelen een aantal keer per week een sportsessie in te plannen.

Daarnaast is het buiten sporten ook nog voordelig voor de vitamine D opname via de huid. Vitamine D staat onder andere bekend als een wondervitamine voor de algehele gezondheid en ziektepreventie. Daarnaast speelt het een rol bij het reguleren van de groei van zenuwcellen tussen neuronen en het stimuleren van neurotransmitters. Bovendien verbeterd zonlicht via het netvlies onze emotionele toestand door het stimuleren van de zogenaamde feel good hormonen.

 2. INTRODUCEER COGNITIEVE TRAINING (braintraining)

Hoewel er veel discussie is geweest over de effecten van hersentraining. Zijn er toch een aantal bedrijven die sterk bewijs hebben geleverd dat de juiste cognitieve training wel degelijk voordelen biedt. Hierbij is Neurotracker één van de rolmodellen binnen de neurotechnologie. Deze vorm van online brein training kun je kopen in onze webshop >>

Hoewel de meerderheid van de bevolking zich niet direct aangesproken zal voelen om een hersen trainingsprogramma te volgen. Is het in de praktijk voor o.a. professionele atleten de normaalste zaak van de wereld. Daarnaast is ook de groep mensen die gezond ouder willen worden, waarbij hersentraining een onderdeel is, steeds groter.

Deze vorm van online cognitieve training volgen is gemakkelijk toe te passen in jouw dagelijkse routine. Onderzoek vanuit Neurotracker laat bijvoorbeeld zien dat een sessie van slechts 6 minuten per dag al binnen een paar weken kan leiden tot forse verbetering van prestaties. Dit is bevestigd door een op EEG gebaseerd onderzoek. Hierbij waren er positieve en aanhoudende verbeteringen in hersengolfactiviteiten te zien. Wat wijst op een toename van neuroplasticiteit.

Benieuwd naar meer informatie over deze online cognitieve training, lees hier verder. >>

Om nog meer uitdaging te bieden aan jouw hersenen bieden wij ook training op locatie aan, meer informatie hierover vind je hier. >>

3. GA NIEUWE UITDAGINGEN AAN

Door nieuwe uitdagingen aan te gaan stimuleer je de neuroplasticiteit en neurogenese in de hersenen. Een belangrijk aspect om onze grijze massa in topvorm te houden en vooruitgang te behalen. Onderzoek heeft aangetoond dat uitdagingen op lange termijn aanzienlijke voordelen biedt. De meest voorkomende activiteiten hierbij zijn het aanleren van een nieuwe taal of het leren bespelen van een muziekinstrument.

Daarnaast zijn ook andere vaardigheden als jongleren of op een eenwieler rijden vaardigheden die de hersenen aanzienlijk kunnen uitdagen. Het belangrijkste is dat je constant bezig bent met leren. Wanneer je een bepaald niveau bereikt hebt zal je jezelf steeds weer nieuwe uitdagingen aan moeten blijven bieden. Zelfs tijdens het socializen met nieuwe mensen draaien jouw cognitieve systemen op volle touren.

4. GEZONDE VOEDING

De gezondheid en prestaties van de hersenen worden beïnvloed door alles wat je eet en drinkt. Het is dan ook van belang dat je een evenwichtige en gevarieerd voedingspatroon hebt. Dit met name op het gebied van een gevarieerde inname van vitamines en mineralen. Hierbij behoort ook het vermijden van slechte invloeden als alcohol, dit kan zorgen voor schade aan de hersenen.

Naast het eventuele gebruik van supplementen is het ook van belang voldoende natuurlijke vitamines en mineralen binnen te krijgen door middel van groente en fruit. Als ondersteuning van het brein is omega-3 een van de bekendste mineralen. Omega-3 heeft al bewezen dat het verbetering in de hersenfuncties teweegbrengt, vooral bij mensen met milde cognitieve achteruitgang en depressie. Omega-3 vetzuren kunnen in hun natuurlijke vorm gegeten worden door het eten van o.a. zalm. Uit onderzoek blijkt dat deze vorm grote voordelen heeft voor het verbeteren van je denkvermogen. Meer lezen over de voordelen omega-3? Lees hier verder >>

Zelf geen inspiratie voor gezonde recepten? Bekijk dan onze recepten pagina! >>

5. SLAAP VOLDOENDE

Een goede nachtrust is van groot belang als het gaat om algehele gezondheid. Het verbetert letterlijk hoe je elke dag presteert. Fitte hersenen en een gezond lichaam begint met voldoende slaap. Er wordt regelmatig aangetoond dat een goede nachtrust de capaciteiten van ons langetermijngeheugen een boost geeft. Dit komt doordat slapen een directe rol speelt bij de consolidatie van het geheugen, wat essentieel is voor het leren en vasthouden van nieuwe informatie.

Heb je vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit artikel? Stuur ons een e-mail via info@brainmasters.nl of een bericht via ons contactformulier.

 

Foto Unsplash